Aan de hand van 2 zelf assessment instrumenten heb ik mijn kwaliteiten en ontwikkel punten beschreven.

 

SWOT

De SWOT-analyse wordt breed toegepast in de gezondheidszorg, waaronder in de verpleegkunde, om verbeterpunten binnen zorginstellingen te identificeren en de kwaliteit van zorg te optimaliseren. Volgens GÜREL en Tat (2017) is een SWOT-analyse effectief omdat het een helder overzicht biedt van zowel interne capaciteiten als externe ontwikkelingen, waardoor gerichte strategische keuzes mogelijk worden.

Tijdens mijn ontwikkeling als verpleegkundige heb ik gemerkt dat mijn sterke en zwakke punten een grote rol spelen in hoe ik functioneer binnen een zorgteam. Uit mijn SWOT-analyse blijkt dat ik stevig in mijn schoenen sta, doorzettingsvermogen heb en vriendelijkheid uitstraal. Dit helpt mij om bewoners en collega’s op een positieve manier te benaderen. Zo merk ik dat ik met humor en een open houding makkelijk verbinding kan maken met bewoners, wat bijdraagt aan hun welzijn. Dit is een kracht die ik graag wil blijven benutten, vooral in de zorg voor mensen met dementie, waar een persoonlijke benadering essentieel is.

Toch zijn er ook punten waarin ik kan groeien. Een belangrijk ontwikkelpunt is dat ik een stille werker ben en niet altijd transparant ben binnen een team. Ik voer mijn taken zorgvuldig uit, maar communiceer soms te weinig over mijn werkwijze of belangrijke observaties. Dit kan invloed hebben op de samenwerking en de kwaliteit van zorg. Bijvoorbeeld, als een bewoner angstig is en ik hem heb kunnen kalmeren door een bepaalde aanpak, dan is het belangrijk dat ik dit deel met mijn collega’s. Op die manier kan het hele team hiervan leren en kan de bewoner op een consistente manier worden benaderd.

Daarnaast zie ik motivatie, leerhouding en plannen als uitdagingen. Ik merk dat ik soms geneigd ben om vast te houden aan bekende werkwijzen en niet altijd actief op zoek ga naar nieuwe kennis of scholing. Dit kan mij beperken in mijn professionele groei. Een kans voor mij is om bewuster te werken aan mijn communicatieve vaardigheden en assertiviteit. Ik heb een duidelijke mening, maar toon deze niet altijd. Door hier meer aandacht aan te besteden, kan ik niet alleen mijn eigen positie versterken, maar ook bijdragen aan verbeteringen in de zorg.

Verpleegkundig leiderschap speelt hierin een belangrijke rol. Onderzoek toont aan dat verpleegkundigen met sterke leiderschapsvaardigheden beter in staat zijn om kwalitatieve zorg te leveren en een positieve werkcultuur te creëren (Backhaus et al., 2021). Dit betekent niet alleen dat ik mijzelf moet ontwikkelen op individueel niveau, maar ook dat ik binnen een team een actieve rol moet innemen. Dit kan door open te communiceren, feedback te geven en initiatieven te nemen om de zorg te verbeteren. 

Als verpleegkundige draag ik verantwoordelijkheid voor het leveren van goede zorg, waarbij ik me laat leiden door de Beroepscode voor Verpleegkundigen en Verzorgenden (V&VN, 2021). Deze code benadrukt onder andere het belang van deskundigheidsbevordering, collegiale samenwerking en morele integriteit. Door mij voortdurend te blijven ontwikkelen via een leven lang leren, geef ik invulling aan deze professionele standaarden en toon ik verpleegkundig leiderschap in de praktijk

Door bewust te werken aan mijn zwakke punten en kansen te benutten, kan ik mijn kwaliteiten als verpleegkundige verder ontwikkelen. Ik wil groeien in mijn vermogen om transparant en assertief te zijn, beter plannen en actief blijven leren. Dit zal mij niet alleen helpen in mijn professionele ontwikkeling, maar ook bijdragen aan een betere zorgverlening voor bewoners.

Uit mijn zelfassessment kwamen onder andere timemanagement en klinisch redeneren als ontwikkelpunten naar voren. Daarom heb ik gekozen voor deelname aan de workshop ‘Farmacologie’, om mijn kennis van medicatieveiligheid te vergroten, en de externe activiteit ‘Rechtszaak tuchtcollege’, om mijn inzicht in professioneel handelen te verdiepen. Deze activiteiten sluiten direct aan op mijn zwakke punten en dragen bij aan mijn groei als reflectieve en verantwoordelijke zorgprofessional.”

 

KOLB

Na het afnemen van de Kolb’s Learning Style Inventory is gebleken dat ik vooral de voorkeur geef aan een gemengde leerstijl met een nadruk op reflectief waarnemen . Dit betekent dat ik goed ben in het analyseren van ervaringen en die vervolgens om te zetten in nieuwe ideeën en theorieën. Ik ben vaak geneigd om goed te reflecteren op situaties voordat ik tot actie overga, en ik haal veel waarde uit het zoeken naar verbanden en concepten die dieperliggende inzichten bieden.

Ik heb een sterke voorkeur voor Abstract Conceptualiseren (AC), wat betekent dat ik graag theorieën en ideeën ontwikkel vanuit mijn ervaringen. Deze aanpak helpt mij om met complexe vraagstukken om te gaan en ze vanuit verschillende perspectieven te benaderen.

Deze inzichten helpen me te begrijpen hoe ik het beste leer en hoe ik mijn leerproces kan afstemmen op mijn sterke punten. In de toekomst zal ik proberen een balans te vinden tussen mijn sterke neiging om te reflecteren en het actievere experimenteren in situaties die dat vereisen (Kolb & Kolb, 2017).

 

Belbin

Om mijn rol binnen teams beter te begrijpen, heb ik de Belbin-teamrollentest gedaan. Uit de test bleek dat ik het meest scoor op de rollen:

  • Bedrijfsman (15%) – Ik ben praktisch, gestructureerd en pak dingen aan. Ik hou ervan om overzicht te houden en projecten tot een goed einde te brengen.

  • Plant (15%) – Ik denk creatief, los van de gebaande paden. Ik vind het leuk om originele ideeën te bedenken en vernieuwing te brengen.

De rol waar ik het minst op scoorde was:

  • Specialist (3%) – Ik ben minder gefocust op één specifiek kennisgebied. In plaats daarvan leer ik liever breed en ben ik nieuwsgierig naar verschillende onderwerpen.

Deze percentages helpen mij om bewuster te reflecteren op hoe ik functioneer in een team, waar mijn kracht ligt, en welke rol ik automatisch op me neem. Dit sluit aan bij mijn ambitie om mijn verpleegkundig leiderschap verder te ontwikkelen (Belbin associates, 2016)

Mijzelf ontwikkelen

Tijdens mijn ontwikkeling als verpleegkundige ben ik me steeds bewuster geworden van mijn sterke en zwakke punten. Uit mijn SWOT-analyse blijkt dat ik stevig in mijn schoenen sta, doorzettingsvermogen heb en vriendelijkheid uitstraal. Dit helpt me om bewoners en collega’s op een positieve manier te benaderen. Toch zijn er ook punten waarin ik me verder wil ontwikkelen om een nog betere verpleegkundige te worden.

1. Transparantie binnen een team

Ik merk dat ik soms te weinig deel over mijn observaties en werkwijze, waardoor ik niet altijd optimaal bijdraag aan de samenwerking. In de zorg is heldere communicatie essentieel, vooral bij complexe situaties zoals de zorg voor mensen met dementie.

Hoe wil ik hieraan werken?

  • Actiever deelnemen aan teamoverleggen en overdrachten door bewust mijn inzichten te delen.
  • Oefenen met open communiceren en vaker mijn mening geven, ook als ik twijfel.
  • Regelmatig feedback vragen aan collega’s en supervisors over hoe ik transparanter kan zijn.

2. Minder terughoudendheid en nonchalance

Ik ben van nature een stille werker en kan soms te nonchalant overkomen. Dit betekent dat ik niet altijd de leiding neem of mijn betrokkenheid actief toon. In de zorg is het echter belangrijk om initiatief te nemen en alert te blijven.

Hoe wil ik hieraan werken?

  • Bewuster letten op momenten waarop ik actiever betrokken kan zijn, zoals door sneller hulp aan te bieden.
  • Proactief bijdragen aan teamoverleggen en verbeteringen in de zorg voorstellen.
  • Na elke dienst reflecteren op mijn mate van betrokkenheid en hoe ik dit kan verbeteren.

3. Plannen en organiseren

Ik merk dat ik soms moeite heb met tijdsbeheer, waardoor taken kunnen opstapelen en ik minder efficiënt werk.

Hoe wil ik hieraan werken?

  • Meer gebruikmaken van checklists of planningstools om mijn taken overzichtelijk te houden.
  • Leren prioriteiten te stellen en taken beter te structureren.
  • Observeren hoe collega’s hun tijd efficiënt indelen en deze methoden toepassen in mijn eigen werk.

deskundigheid bevorderen

Om mijn holistische visie verder te ontwikkelen, heb ik mijn kennis verbreed door me te verdiepen in verschillende vakgebieden. Zo heb ik me gericht op voeding, omdat ik ervan overtuigd ben dat de juiste voeding een grote invloed heeft op zowel de fysieke als mentale gezondheid van een persoon. Daarnaast heb ik meer geleerd over farmacologie, zodat ik beter begrijp welke invloed medicatie heeft op het lichaam en hoe dit de algehele gezondheid kan beïnvloeden. Ook heb ik me verdiept in verslaving, een complex probleem dat zowel lichamelijke als psychische aspecten omvat, wat essentieel is om goed te kunnen omgaan met mensen die hiermee worstelen.